Статті
7 вересня 2014 | Сайт, Доброустрій

Хвилинка здоров'я

Майбутнє будь-якої нації залежить від сьогоднішніх дітей. Здоров’я – основа подальшого успішного становлення людини, а формувати здоровий спосіб життя починати маємо у дітей змалечку. Не в останню чергу, власним прикладом.

Давайте підрахуємо, скільки часу змушений нерухомо сидіти першокласник протягом одного дня. Уроки в школі, домашнє завдання, додаткові заняття, телевізор, комп’ютер, сніданок, обід, вечеря… Загалом близько десяти годин! Що ж залишається на активні ігри, рух, потреби в яких у підростаючого організму вельми значні. Незмінним залишається постулат, що семирічна дитина повинна в день «набігати» умовні десять – дванадцять кілометрів (Європейський форум медичних асоціацій та ВООЗ, 2002). Це той природній мінімум, що потрібен дитині для здоров’я та нормального розвитку. Саме тому вважається, що для молодшого школяра півтори-дві години в день активної рухової діяльності просто необхідно організовувати.

Ось дитина сидить за домашнім завданням, а ми слідкуємо, щоби вона сиділа прямо та не відволікалася. Чи не доцільніше піти по іншому шляху? Кожні п’ятнадцять – двадцять хвилин роботи міняти з простими гімнастичними вправами, котрі допоможуть зняти втому та нададуть заряд свіжих сил.

Але на чому, власне, базується впевненість, що декілька хвилин активних фізичних вправ будуть сприяти відновленню працездатності? Чи не буде перерва порушувати зібраність та налаштування на роботу?

Дослідження пізнавальних здібностей молодших школярів показали, що діти шести – семи років не можуть зберігати зосередженість уваги довгий час, зазвичай їх вистачає на п’ятнадцять – двадцять хвилин. Так що перерва була би цілком доречною. Що стосується відновлення розумових сил під впливом м’язового навантаження, то цей факт є відомим науці ще з минулого століття (зокрема, дані, отримані в університеті Каліфорнії доктором Цирусом Раджі, щодо впливу активного способу життя на роботу мозку).

Працездатність відновлюється скоріше не під час пасивного відпочинку, а при активному переключенні навантаження з однієї групи м’язів на іншу. Якщо Ваш учень належним чином писав і в нього втомилася рука та ті м’язи, що дозволяють дитині утримувати робочу позу, то зняти напруження допоможуть спеціальні вправи. І якщо для активного відпочинку при стомленні кисті достатньо декількох елементарних вправ, то для уникнення статичного напруження необхідні більш суттєві за об’ємом та інтенсивністю фізичні навантаження. 

Приклади вправ

Ось запропоноване вирішення обох задач. Батьки можуть вибрати декілька вправ, що подобаються дитині, для проведення маленької «фізкультхвилинки» через двадцять – тридцять хвилин занять, а потім комплекс для більш суттєвої підзарядки – «фізкультпауза» приблизно через кожну годину занять.

Фізкультхвилинка. Почати слід з вправ, виконання яких не потребує надмірної уваги дитини: вони повинні бути зрозумілими з першого разу. Кількість повторень невелика: 4-6 раз.

«Дракон». Початкове положення – основна стійка (прямо, ноги на ширині плечей, руки вздовж тулуба). На рахунок «раз-два» руки через сторони вверх, пальці розкриті, піднятися на носочки, зробити вдих. На рахунок «три-чотири» опуститися на всю стопу, руки розслабити та через сторони опустити вниз, зробити видих.

«Аеробіка». Початкове положення – ноги розставлені на ширину стопи. На рахунок «раз-два» – нахил вправо, обидві руки направляються вліво. На рахунок «три-чотири» – нахил вліво, обидві руки направляються вправо. Нахили виконувати точно в сторони.

«Фігурист». Початкове положення – основна стійка, руки на поясі. На рахунок «раз» – права нога вперед, носок відтягнутий, спина пряма. На рахунок «два» – нога назад, спина пряма, плечі розвернуті. На рахунок «три-чотири» – теж саме іншою ногою.

«Лук». Початкове положення – основна стійка. На рахунок «раз» – мах прямими руками в боковій площині вздовж тулуба: права вверх-назад, ліва – вниз-назад, вдих. На рахунок «два» змінити положення рук, видих. Стояти рівно, трохи прогинаючись в грудній частині хребта.

«Пружинка». Початкове положення – основна стійка. На рахунок «раз, два, три» – пружні присідання, руки вперед, спина пряма. На рахунок «чотири» – початкове положення.

«Хвиля». Початкове положення – основна стійка. На рахунок «раз» прогнутися в грудній частині, напівприсід. На рахунок «два» стати прямо, руки до плечей. На рахунок «три-чотири» руки різко опустити вниз, спину округлити, зробити активний видих.

  Фізкультпауза. Вісім наступних вправ – один з можливих комплексів для проведення фізкультурної паузи. Починати можна з п’яти-шести вправ. Кількість повторень кожної поступово збільшується від шести-восьми до десяти-дванадцяти. Складні для виконання вправи слід спочатку спрощувати, полегшувати. І, навпаки, по мірі оволодіння їх можна вдосконалювати. Це дозволить зберегти інтерес до занять. Якщо вдома є найпростіші приладдя для виконання вправ (перекладина, еспандер), то їх також слід задіяти.

«Атлет». Початкове положення – основна стійка. На рахунок «раз» – руки до плечей, пальці стиснути в кулак, на рахунок «два» – руки в сторони, пальці розкрити.

«Кобра». Початкове положення – ноги на ширині плечей, руки вверх, пальці з’єднані в замок, долонями назовні. На рахунок «два» – глибокий нахил вправо, на рахунок «два» – глибокий нахил вліво. Нахили виконуються чітко в боковій площині, руки прямі.

«Вентилятор». Початкове положення – основна стійка. Великі бокові круги руками назад та вперед. Руки прямі, але без напруження. Виконати чотири круга в одному напрямі, потім чотири в іншому. Вправу можна вдосконалити підніманням на носки в момент, коли руки йдуть вгору.

«Радар». Початкове положення – ноги розставлені на ширину стопи, руки в сторони, долоні вперед. На рахунок «раз-два» – поворот вправо по вертикальній осі, на рахунок «три-чотири» – поворот вліво по вертикальній осі.

«Дуга». Початкове положення – основна стійка, руки на поясі. На рахунок «раз-два» прогнутися, доторкнутися руками до п’ят, на рахунок «три-чотири» повернутися в початкове положення. Спочатку спроба доторкнутися до п’ят може бути невдалою. Але тренування діє на м’язи спини, збільшується гнучкість і вправа вдасться якнайкраще.

«Кут». Початкове положення – сидячи на стільці, тримаючись руками позаду. На рахунок «раз» підняти зігнуті ноги, на рахунок «два» ноги випрямити. Основне навантаження при виконанні цієї вправи лягає на м’язи черевного пресу. Воно регулюється в залежності від початкового положення: чим ближче сісти до краю стільця, тим важче і навпаки: чим глибше сісти, тим менше навантаження, тим легше виконати цю вправу.

«Пістолет». Основна стійка, руки на поясі. На рахунок «раз-два» присісти на правій нозі, ліва прямо вперед, руки вперед, на рахунок «три-чотири» повернутися в початкове положення. Спочатку цю вправу можна виконувати, стоячи біля опори (стіл, шафа, стіна).

«Вдих-видих». Початкове положення – основна стійка. На рахунок «раз і два» повільно піднятися на носки, руки вперед і вгору, на рахунок «три і чотири» опуститися на повну стопу, нахилитися вперед, спина округа, руки опустити вниз, всі м’язи розслабити, зробити сильний видих.

 

Здоровим бути здорово!

Ці вправи можуть стати частиною загального режиму здоров’я, який повинен бути створений для першокласника в сім’ї. Вони лише в незначній мірі можуть забезпечити добову потребу дитини в руховій активності. Як в такій ситуації бути? Тут перше слово до батьків дитини: позаймайтеся з першокласниками! Після уроків – на прогулянку, на спортивний майданчик тощо. Пограйтеся, побігайте та пострибайте зі своєю дитиною. Пожертвуйте футболом по телевізору – пограйте в футбол з сином! Водночас і Вам користь значна: переможуть Ваші взаємовідносини з дитиною, буде зміцнюватися контакт. 

Автор: Ярослав Драб

Передрук матеріалів (статей та ілюстрацій) журналу та використання їх у будь-якій формі, повністю або частково, в тому числі й в електронних ЗМІ, можливе лише з письмового дозволу редакції.