Статті
21 лютого 2013 | Жила №2, Мудрощі | Автор Марія Будя

Психологічний портрет іграшки

Відвідування великих іграшкових магазинів у дитинстві завжди навіть для мене, спадкового дитячого психолога, було стресом. Але порівняно з переживаннями в ці моменти сьогоднішніх дітей це ніщо - адже іграшок зараз незрівнянно більше! І яких тільки немає - і завідні, і розбірні, і механічні, і на пульті управління, і говорять, і роблять якісь «дива»... Здавалося б, час панування дефіциту позаду, і вже тепер-то батьки зможуть із легкістю задовольняти всі бажання-мрії своїх чад. Проте...


Все геніальне – просто
Вся сила іграшки в її простоті - чим вона простіша, тим більше будить у дитині фантазію і творче мислення. Адже недарма діти молодшого віку вперто ігнорують надто складні механізми, віддаючи перевагу чомусь простому - і справжніми трофеями для них стають банальні виделки, пляшки, каструлі, крупа, вода, пісок і т.д. Саме гра чимось простим надзвичайно важлива для розвитку.
Коли ж іграшок стає занадто багато, увага розсіюється. Малюк буде просто не в змозі вмістити їх у своєму «просторі». Але батьки в силах свідомим чином обмежити це «засилля». Важливо вводити момент очікування, мрії. Дайте дитині «похотіти» річ, тоді вона стане не просто черговою іграшкою, а справжнім символом, отримає ім'я і буде другом маляті далеко не на один день! Сама фрустрація від того, що «мені не купили того, що я хочу», надзвичайно корисна. Вона вчить витримці, терплячості і допомагає відрізнити у випробуванні часом заповітну мрію від одномоментного скороминущого бажання. Справжня мрія - не вмирає і не трансформується.

Символ предків
Іграшка - це глибокий архетипний символ колективного, творчого несвідомого, напрацьованого за всі попередні покоління. Діти ж пов'язані з цими несвідомими енергіями ще тісніше, оскільки не настільки «засмічені» соціумом, як дорослі. Для маляти іграшка - це спосіб символізації всього внутрішнього світу. І грою, іграшкою діти можуть «показувати» все, що з ними відбувається. Дорослому ж потрібно тільки побачити і зрозуміти. Дитина в ході гри може і виражати себе, і зцілювати, і творчо розвиватися. Саме тому іграшки такі необхідні малюкові. Але вибирати їх варто дуже осмислено, тим більше з огляду на кількість пропонованих на сьогодні варіантів.

Перехідний об'єкт
У нашому дитинстві вибір був не настільки великим, і ми цінували, берегли, прив'язувалися до іграшок, передавали з рук у руки. У дитячій психології є навіть певний термін - «перехідний об'єкт» (це може бути або іграшка, або ганчірочка, або соска), яким у певному віці дитині дуже важливо володіти. У цей цікавий період, який починається у віці близько року, маля особливо прив'язується до цього (обов'язково м'якого!) об'єкта - не розлучається з ним, притискає до себе за кожної нагоди, облизує його, наділяє своїм запахом. Цей перехідний об'єкт є містком від малюка до зовнішнього світу, до спілкування з людьми. Дитина творить свій власний об'єкт і одухотворює його собою..

 

Читайте статтю повністю у другому числі журналу "Жила"!

Передрук матеріалів (статей та ілюстрацій) журналу та використання їх у будь-якій формі, повністю або частково, в тому числі й в електронних ЗМІ, можливе лише з письмового дозволу редакції.